گروه اجتماعی: در پی ارسال لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی 40 درصد از کارکنان دولت به زودی بازنشسته می‌شوند.

چندی پیش رئیس‌جمهوری و وزیر رفاه و تأمین اجتماعی با ارسال لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی خواستار بازنشستگی کارکنان دولت با 25 سال سابقه کار شدند.

مهم‌ترین دلایل برای بازنشستگی کارکنان پیش از 30 سال خدمت از سوی دولت «متناسب‌سازی و تعدیل وضعیت اشتغال نیروی انسانی در دستگا‌ه‌های اجرایی» و «ارتقای کیفی سطح تسهیلات و مهارت‌های فنی و تخصصی نیروی انسانی و زمینه‌‌سازی برای تحقق اهداف توسعه پایدار» عنوان شده است.

دلیل دیگری که از سوی دولت برای توجیه ارسال این لایحه به مجلس شورای اسلامی عنوان شده «افزایش کارآفرینی»است، دولت با تکیه بر آمار بیکاری در سطح کشور  درصدد تولید اشتغال برای گروه بیکاران جویای کار کشور است.

موسی‌الرضا ثروتی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره وضعیت کنونی این لایحه به خبرگزاری مهر گفت: در حال حاضر 5/2 میلیون نفر به عنوان کارمند دولت مشغول به فعالیت هستند که با تصویب لایحه بازنشستگی پیش از موعد، حدود یک میلیون نفر از کارکنان دولت با 25 سال سابقه کار بازنشسته خواهند شد.

این در حالی است که حسینعلی ضیایی، مدیر عامل کنونی سازمان تامین اجتماعی و رئیس پیشین سازمان بازنشستگی کشوری،‌ در سال گذشته همواره درخواست افزایش سن بازنشستگی را مطرح می‌‌کرد.دلیل ضیایی این بود که هر چه بر سنوات خدمت افزوده شود، پایداری صندوق نیز در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت.

این پیشنهاد همواره از سوی وی مطرح شد تا آنجا که در جلسه‌ای عنوان کرد برای افزایش سنوات خدمت بهتر است هر سال 6 ماه به سنوات اضافه شود که در آن صورت طی یک بازه زمانی چند ساله سنوات خدمت از 30 به 35 برسد.

رئیس وقت سازمان بازنشستگی کشور در توجیه نظراتش همواره بر صحه کارشناسان بر افزایش سنوات خدمت تاکید می‌کرد.

اما هنگامی که دولت از ارسال لایحه‌ای بر خلاف این جریان به مجلس شورای اسلامی خبر داد، ضیایی در واکنش به عمل دولت تنها به ذکر این نکته که سازمان بازنشستگی تابع دستورات دولت است اکتفا کرده و پس از آن نیز هرگز از نظرات کارشناسی سخنی نگفت.

یکی از نکات مهم این لایحه برداشتن شرط سنی برای بازنشستگان است به این ترتیب تمامی کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی که حداقل 25 سال سابقه قابل قبول داشته باشند بدون شرط سنی و با ارفاق 5 سال باقی‌مانده زمان خدمت از سوی دولت بازنشسته خواهند شد.

بار مالی ناشی از این قانون در لایحه بودجه سنواتی کشور برای سال‌های آینده منظور و در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار خواهد گرفت.

لایحه بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت در حال حاضر در کمیسیون اجتماعی مجلس به تصویب رسیده و بناست به زودی در صحن علنی، جهت تصویب نهایی مطرح شود.

گفتنی است که پیشنهاد کاهش سنوات بازنشستگی کارکنان دولت بدون در نظر گرفتن شرایط سنی نخستین بار از سوی استاندار اصفهان مطرح و به بحث گذاشته شد. پس از انتصاب ضیایی به مدیر عاملی سازمان تامین اجتماعی هم‌اکنون سازمان بازنشستگی کشور بدون رئیس مانده است.

کد خبر 25642

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز